Belangrijkste principes van een goede website
Bij het ontwerpen van een webpagina heeft de ontwerper veel details te verzorgen. Een belangrijk onderdeel van alles is hoe de webpagina eruit zal zien. Het moet een logo bevatten en aantrekkelijk en interessant zijn voor de doelgroep.
Als het gaat om de goede ontwerper, moet hij/zij de basisregels van het ontwerp begrijpen. Voorbeelden zijn kleur, contrast, uitlijning, typografie, herhaling en nog vele anderen.
Om een goed uitziende webpagina te hebben, moet de webdeveloper enkele basisprincipes volgen.
Zeven basisprincipes om een goed uitziend webdesign te creëren:
1. Uitgebalanceerd ontwerp
Dit principe houdt in dat een ontwerper een visueel evenwicht moet behalen. Visueel evenwicht heb je wanneer de inhoud en de elementen symmetrisch zijn. Symmetrie betekent dat alle inhoud gelijkmatig is verdeeld en dat geen van de elementen naar één van de zijkanten kantelt.
Bij een asymmetrisch ontwerp is er een element of inhoud die naar één van de zijden kantelt. En om het evenwicht te bewaren, gebruikt de ontwerper hulpmiddelen om het visuele gewicht te manipuleren.
2. Het raster gebruiken om het ontwerp in de groepen te verdelen
Rasterhefbomen helpen de ontwerper om het ontwerp op te splitsen in verschillende groepen, zoals kolommen. Het is dus makkelijker om een goed uitziende webpagina te ontwerpen door gebruik te maken van het raster, waardoor de ontwerper ook transparantie en visueel gewicht kan bereiken.
3. Het kiezen van de juiste kleuren
Wanneer de ontwerper op het punt staat de kleuren voor de site te kiezen, zijn er enkele regels te volgen. Niet elke kleur maakt een goede combinatie met andere.
Het is belangrijk om de kleurbasis voor de site te kiezen en niet meer dan 2 of 3 kleuren te combineren. Elke kleur stuurt een boodschap naar de gebruikers. Dus na het kiezen van de basis gebruikt de ontwerper lichtere tinten en verschillende donkere tinten om het uiterlijk van de site goed af te stemmen.
4. Afbeeldingen synchroniseren om er samen goed uit te zien
Proberen de graphics te synchroniseren om er samen goed uit te zien, kan een behoorlijk lastige klus zijn. Maar meestal hoeft dat niet zo te zijn. Niet elke ontwerper heeft een talent voor zo’n tool. Dus het beste advies is om graphics er gewoon samen goed uit te laten zien als je er naar kijkt, zonder veel stress. Er zijn ook veel programma’s die ontwerpers kunnen helpen om samen graphics te maken die er goed uitzien.
5. Verbetering van de typografie van de site
Typografie is een visuele component van het geschreven woord. Het is de vaardigheid om de juiste vorm en grootte van de letters te creëren en te kiezen, die de woorden opbouwen. Dit is een zeer belangrijk principe voor webdesign. De eenvoudige regels van de typografie zijn de juiste keuze van het lettertype, de kleur en de grootte van de letters, het niet kiezen van te veel verschillende lettertypes en de uitlijning om een goede leesbaarheid te scoren.
6. Elementen laten opvallen
Om de elementen te laten opvallen, moet de ontwerper de witte ruimte rondom toevoegen. Dit zal helpen om de site goed leesbaar te maken en er transparant uit te laten zien.
7. Verbind alle elementen
De verbinding tussen de elementen is het belangrijkste principe van webdesign. Het omvat consistentie en eenheid. Dit is het kenmerk van professioneel design. Consistentie verwijst naar de verbinding tussen de pagina’s en eenheid gaat over het in elkaar passen van elementen.

Zeven Fases in het maken van een goede website
Webdesign is het ontwerp van de webpagina’s. De focus ligt niet op softwareontwikkeling, maar op de ervaring van de gebruiker. Enkele jaren geleden was webdesign gericht op het ontwerpen van sites voor de desktop. Maar door de ontwikkeling van de technologie worden ontwerpers geleid naar ontwerppagina’s die geschikt zijn voor smartphones en tablets.
Webdesign gaat over hoe de pagina eruit ziet en wat de inhoud ervan is. Veel factoren hebben invloed op hoe de pagina eruit ziet, zoals kleuren, lettertypen, foto’s en lay-out. De lay-out is de manier om informatie op de webpagina te structureren en te categoriseren. Het webdesign moet uniek en eenvoudig zijn en moet bij het merk passen.
Er zijn zeven stappen in het proces van webdesign.
1. Definitie van het project/doel
In deze fase moet de webdesigner uitzoeken wat het doel van de klant is en wat het doel van de site moet zijn. Dit is de fase waarin de webdesigner de gegevens verzamelt over de behoeften van de klant om de doelen met de site te bereiken. De webdesigner moet overwegen of de opdrachtgever de gebruikers wil informeren, diensten wil promoten, producten wil verkopen of de doelgroep wil bepalen.
2. Definitie van het toepassingsgebied
Dit is de moeilijkste fase in het ontwerpen van webpagina’s. De klant heeft in eerste instantie het doel gesteld, maar dat kan veranderen tijdens het ontwerpproces. Dit kan een behoorlijke puinhoop opleveren. Om dit te voorkomen, moet je een goed gedefinieerd project maken dat bepaalde activiteiten, resultaten en tijdlijnen beschrijft.
3. Sitemap en wireframe-inhoud
De architectuur van de site bevat sitemap en wireframe-inhoud. De sitemap geeft de ontwerper een duidelijk beeld van de informatieve architectuur van de site en legt de relatie tussen de verschillende pagina’s en elementen uit.
Wireframe biedt het frame voor de opslag van het visuele ontwerp en de elementen van de site.
4. Creatie van de inhoud
In deze fase begint de ontwerper met het maken van de inhoud van de site. De ontwerper moet altijd nadenken over zoekmachineoptimalisatie die zorgt voor de focus van de pagina op een bepaald onderwerp.
5. Visuele elementen
In deze fase krijgt de website zijn look. Het is van groot belang om elementen zoals het logo of de kleuren te integreren om een sterke identiteit te creëren.
6. Testfase
In deze fase heeft de ontwerper het allemaal afgerond en is het tijd om te controleren of de site werkt. De ontwerper test de functionaliteit van het formulier en andere scripts en de compatibiliteit, dus als er een probleem is, kan de ontwerper het oplossen.
7. Lancering
Als al het werk gedaan is en alles goed werkt, is het tijd om de website te lanceren. Zodra de site is geladen, is de ontwerper klaar voor de finishing touch, zoals plug-ins en SEO-optimalisatie.
Tips voor een goede website
Het maken van uw website kan ontmoedigend zijn. Het moet niet alleen gebruiksvriendelijk zijn, maar het moet ook informatie eenvoudig en duidelijk weergeven. Het belangrijkste is dat uw webpagina internetgebruikers moet aantrekken om de website te betreden. Dit kan alleen door het maken van een webpagina met een uitzonderlijk webdesign.
Tip 1: Navigatie
Niets is zo frustrerend voor een gebruiker als een website die niet kan navigeren om de nodige informatie te vinden. Zorg er altijd voor dat uw webpagina intuïtief en gebruiksvriendelijk is, zodat uw lezers snel en gemakkelijk kunnen vinden wat ze willen. Om dit te kunnen doen, is het belangrijk om de demografische samenstelling van uw publiek te kennen. Dit zou u in staat stellen om hun niveau van technologische geletterdheid te begrijpen en een website te bouwen die op hen is afgestemd.
Tip 2: Responsiviteit
Het bouwen van een website gebeurt altijd op een laptop. Steeds meer mensen gaan echter over tot het surfen op het internet vanaf hun telefoon. Dit betekent dat de websites die je bouwt er ook goed uit moeten zien op draagbare apparaten zoals tablets, iPads en smartphones.
Het is altijd een goed idee om uw websites te testen op platformen zoals BrowserStack. Zo krijgt u een algemeen beeld van hoe uw webpagina er op verschillende apparaten uit zal zien.
Tip 3: Lay-out
Het hebben van een visie op de uiteindelijke look van uw webpagina is ideaal om te hebben voordat u begint. Het uitzoeken van het kleurenschema en de lettertypes geeft een idee van hoe de informatie op uw webpagina moet worden gepresenteerd. De kleuren moeten visueel aantrekkelijk zijn en het lettertype moet de juiste grootte zijn voor de leesbaarheid.
Krachtige beelden kunnen een beeld weergeven dat soms niet met woorden kan worden weergegeven. Daarom moet een uitzonderlijk ontworpen webpagina op een zodanige manier worden ontworpen dat afbeeldingen de lezers een beter begrip kunnen geven.
Ten slotte kan de afstand tussen afbeeldingen bepaalde aspecten van uw website benadrukken. Het plaatsen van een citaat of afbeelding in het midden van de witruimte laat zien dat dit item belangrijk is. De lezers zullen er dus meer aandacht aan besteden.
Tip 4: Flexibiliteit en onderhoudbaarheid
Uw webpagina moet flexibel genoeg zijn om met meerdere browsers te kunnen werken om zo een breed publiek te kunnen bereiken. Elke browser zal zijn eigenaardigheden hebben. U zou dus moeten bedenken hoe u uw code zo kunt schrijven dat uw webpagina op alle browsers zichtbaar is. Uw webpagina moet ook gemakkelijk te onderhouden zijn, zodat u eventuele nieuwe updates van uw webpagina gemakkelijk kunt bijwerken
Topaanpak voor websites in 2020
Na verloop van tijd hebben sommige merken een online portal nodig voor hun bedrijf. Tegenwoordig heeft elk merk zijn eigen webappvorm die gebruikers kunnen filteren op wat ze willen.
Door deze webapps is er een toename van 70% in de communicatie van de gebruikers en de dealers omdat ze via deze apps zaken kunnen doen.
Er zijn enkele top webdesign benaderingen van 2020:
1. Progressieve webapplicaties
Deze website is een mobiele app die wereldwijd wordt gebruikt en ze gebruiken Html 5. Progressieve webapplicaties worden gebruikt door vele grote merken zoals Uber, Careem, Twitter, Pinterest, en Forbes, etc.
2. Chatbots en kunstmatige Intelligentie
Nu worden chatbots gebruikt in de webapps voor het comfort van de gebruiker. Deze chatbots begeleiden de gebruiker over wat de gebruiker wil en kunnen de gebruikers meenemen naar het ding waarvoor ze komen.
De voordelen van de chatbots zijn onder andere klanttevredenheid, verhoging van de gebruiksvriendelijkheid, tijdsbesparing en geldbesparing. Het helpt de gebruiker bij het zoeken naar dingen. Als klanten vragen stellen aan de chatbots, analyseert de chatbot wat de klant wil en neemt deze vervolgens mee naar het ding dat hij wil.
3. Web Montage
Er zijn JavaScript-programma’s die er lang over doen om te compileren, waardoor deze de webpagina of de app vertragen. Dus een web assembly heeft een grote rol in de codering omdat het in de bytes loopt en minder tijd kost om handelingen op de website uit te voeren en sneller te maken, in vergelijking met de website die gecodeerd wordt door het Javascript.
De voordelen zijn onder andere goede overdraagbaarheid en efficiëntie en het integreert het bestaande systeem.
4. Toepassingen met één pagina
Toepassingen met een enkele pagina nemen geen herlaadtijd in beslag, omdat ze één keer worden geladen. Deze toepassingen zijn betrouwbaarder en efficiënter dan de website met meerdere pagina’s omdat ze veel herlaadtijd vergen.
Er zijn enkele voorbeelden van websites met één pagina, zoals Google en GitHub.
5. Kennisgevingen
Het is de beste manier om klanten te verwennen met het product door het zien van hun vroegere aankoop, locatie en geschiedenis. Dit verhoogt de verkoop van de producten in de markt. Kennisgeving is in principe een directe communicatie met de klanten.
6. Uitbreidingen
Uitbreidingen vergroten de functionaliteit van browsers door het blokkeren van advertenties en de afbeeldingen die op het scherm beginnen te wisselen. Het stopt ook de video’s die direct op de websites afspelen, waardoor er een onderbreking ontstaat.
7. Cyberbeveiliging
Het is een bescherming tegen diefstal en het uitlekken van gegevens. Er zijn hackers in de wereld die de websites hacken en alle persoonlijke informatie, zoals informatie over creditcards et cetera, verzamelen.

Effectieve tips om op uw website de bounce rate te verbeteren
Effectieve tips voor webdesign om uw bounce rate te verbeteren
Het kan teleurstellend zijn om te leren, zelfs na het krijgen van grotere website bezoeken dat er bezoekers zijn die niet converteren. Er kunnen verschillende redenen zijn; een daarvan kan een hogere bounce back rate zijn. De bounce rate betekent over het algemeen dat de bezoeker niet de gewenste acties uitvoert om te converteren op uw website. Bounce rate is afhankelijk van vele factoren en webdesign is daar één van. Een hoge bounce back rate kan worden geoptimaliseerd voor uw website waardoor de bezoeker wordt geconverteerd naar klant. Hieronder vindt u de webdesign tips om de bounce rate te verbeteren.
1. Versnel de laadtijd
Het eerste en belangrijkste punt in het webdesign is de laadtijd. De laadtijd van de website moet direct snel op elk apparaat en elke browser zijn. De laadtijd van de website kan worden verbeterd met onderstaande technieken:
Gebruik hulpmiddelen om de beeldkwaliteit te behouden, maar verminder het formaat.
- Verminder de code in de koptekst
- Verwijder ongewenste widgets
- Gebruik een goede webhost, die een goede laadtijd heeft
2. Een website moet reageren
Een gebruiker kan op de link van de website klikken vanuit verschillende bronnen: mobiel, desktop of tablet. Het is dan ook van groot belang om een website te maken die snel en dynamisch is.
3. Maak uw website gebruiksvriendelijk en interactief
Er zijn veel websites in de wereld van vandaag en elke website verschilt van elkaar met de inhoud en de lay-out. Het menu moet voor de bezoeker gemakkelijk herkenbaar zijn.
U kunt ook enkele FAQ’s toevoegen, zodat de gebruiker zijn twijfels gemakkelijk kan wegnemen. Voor alle andere vragen kunt u een formulier linken, zodat u gemakkelijk details van de bezoeker kunt krijgen.
Het gebruik van buttons is de laatste trend op de websites waar de gebruiker gemakkelijk op klikt.
Voeg social sharing buttons toe aan de post om deze interactiever te maken. Schakel commentaar in zodat de gebruiker zijn mening kan achterlaten.
4. Maak de pagina aantrekkelijk
Gebruik van een goede combinatie van lettertypes voor koppen, paragrafen en zinnen.
Gebruik van aantrekkelijke en contrasterende kleuren
Goed gebruik van de witte ruimte
Gebruik interessante beelden
5. Relevante landingspagina
De inhoud van de pagina moet relevant en nuttig zijn voor de gebruiker. Het hebben van ongepaste inhoud of irrelevante inhoud kan leiden tot bounce back.
Met bovenstaande tips zal de kwaliteit van uw website toenemen en zullen de bounce rates dalen.
Website regels die je nooit mag breken
Webdesign/ontwikkeling is de meest gecompliceerde klus. Om het flexibel en gebruiksvriendelijk te maken zijn er veel zaken waar een ontwerper rekening mee moet houden. De interface van de webpagina moet interactief zijn voor de gebruikers. Het ontwerpen van een eenvoudige en responsieve webpagina is een lastige taak om alles wat nodig is, responsief en gemakkelijk te begrijpen voor de gebruiker, in te zetten.
Er zijn enkele webdesignregels die je nooit mag breken
1. Tekst probleem
Als de gebruiker de tekst niet gemakkelijk kan lezen dan wordt er geen gebruik gemaakt van die pagina. Sommige beginners gebruiken verschillende kleuren in de tekst, wat moeilijk zichtbaar is, omdat ze niet het juiste contrast gebruiken. Sommigen gebruiken scherpe tekst die irritant is voor de ogen en te veel lichte tekst die moeilijk te lezen is.
Om dit te voorkomen gebruik je de juiste contrasten en de juiste stijl van de tekst. Op een lichte donkere achtergrond is de tekst bijvoorbeeld goed leesbaar. Gebruik altijd een tekstgrootte die goed leesbaar is en niet te klein of te groot is.
2. Uiterlijk van de tekst
De tekst moet worden geschreven in verschillende formaten met verschillende koppen, zodat de visuele verschijning de gebruiker aantrekt. Maak de inhoud gemakkelijk voor de gebruiker, zodat hij de inhoud gemakkelijk kan lezen en begrijpen.
De titel van het artikel is namelijk groter dan de kopjes in het artikel. Dit is de basisfout die webdesigners maken bij het ontwerpen. Ze halen de dingen door elkaar die het lezen van de inhoud bemoeilijken.
3. Gekke lettertypes gebruiken
Om de webpagina professioneel en gestructureerd te maken, gebruik je altijd drie lettertypes of misschien minder. Door te veel lettertypes te gebruiken wordt uw webpagina onprofessioneel en ongestructureerd. En heeft een slechte interface voor de gebruikers.
Om uw pagina professioneel en mooi zichtbaar te maken is het over het algemeen aan te raden om drie lettertypes of minder te gebruiken.
4. Gebruik van knoppen
Als je geen knoppen op de juiste plaats zet, dan is het erg moeilijk voor de gebruiker om zijn gewenste doel te behalen. Zoals wanneer hij iets wil kopen, maar hij kon de knop niet vinden. Bijvoorbeeld omdat je de knop aan de onderkant hebt gezet of omdat hij die knop heeft gemist.
Zoek altijd de juiste plaats voor de plaatsing van de knop, zodat een gebruiker gemakkelijk kan kiezen wat hij wil.
5. Ontbrekende contactgegevens
Als u uw contactgegevens niet op uw site vermeldt, is het voor de klant erg moeilijk om contact met u op te nemen en daarom verlaat hij uw pagina.
Het is dus noodzakelijk om uw contactgegevens op de pagina te zetten zodat een gebruiker contact met u kan opnemen als hij iets van u wil kopen.
10 dingen die u moet weten over afbeeldingen in webdesign
Het maken van onze webpagina’s kan ons helpen om een breder publiek op het internet te bereiken. Er zijn echter veel aspecten van webdesign waar we rekening mee moeten houden. In dit artikel zullen we ons richten op het succesvol opnemen van afbeeldingen in uw webpagina.
1. Foto’s optimaliseren
De maatschappij wil direct inhoud. Daarom moet de inhoud van de webpagina snel worden geladen. Zoekmachines tonen ook zoekresultaten van pagina’s die sneller laden. Door de afbeeldingen te optimaliseren kan de pagina snel worden geladen.
2. Vermijd copyright
Inbreuk op het auteursrecht kan leiden tot hoge kosten. Daarom moeten we ernaar streven om originele foto’s te maken of om royaltyvrije beelden te vinden.
3. Opvallende beelden vinden
Afbeeldingen kunnen de aandacht vestigen op specifieke details. We kunnen afbeeldingen gebruiken om de lezers een hyperlink van belang te sturen via een afbeelding. Het kan ook emoties opwekken bij mensen, zoals het gebruik van een beeld van kinderen in armoede bij het bepleiten van het bouwen van scholen in arme landen.
4. Zichtbare tekst over afbeeldingen
Het gebruik van afbeeldingen als achtergrond is visueel aantrekkelijk. Zorg er altijd voor dat de afbeelding een uniforme kleur heeft, zodat de tekstkleur over de afbeelding kan opvallen. U kunt de afbeelding overlappen met een effen kleur bij een lage opaciteit om ervoor te zorgen dat de tekst altijd zichtbaar is.
5. Afbeeldingen zijn geen advertenties
De afbeeldingen in een webpagina moeten er niet uitzien als advertentie pop-ups. Dit kan uw lezers afleiden van de gedachte dat het surfen op uw webpagina hen vatbaar maakt voor internetaanvallen.
6. Bekijk op een mobiel apparaat
Veel afbeeldingen die op een webpagina worden geplaatst, zijn geoptimaliseerd voor laptopweergave en niet voor mobiele weergave. Zo kan het gebruik van responsbeelden helpen om verschillende beelden weer te geven, afhankelijk van de grootte van uw display.
7. Hoge DPI
Het uploaden van een beeld in High DPI zorgt ervoor dat de kwaliteit van het beeld op verschillende beeldschermen behouden blijft. Het gebruik van deze functie kan ervoor zorgen dat de beelden er goed uitzien, zelfs op High DPI-beeldschermen zoals een MacBook Pro.
8. Stylingafbeeldingen
Het veranderen van de marge of effecten, zoals slagschaduwen, kan uw beelden helpen opvallen. Deze zullen eerder de aandacht van uw lezers trekken.
9. Alternatieve attributen
Dit is een tekstbeschrijving van uw afbeelding. Het laat toe dat je webpagina verschijnt wanneer er naar een beschrijving wordt gezocht die bij je foto past.
10. Kleurenschema
Een afbeelding mag het algemene kleurenschema van uw webpagina niet verstoren. Dit kan visueel onaantrekkelijk zijn en de lezers van uw website afleiden.

Webdesignpsychologie: hoe maak je een website die mensen beïnvloedt?
Een gebruiker verwacht een kwalitatieve, visueel aantrekkelijke en interactieve website als hij/zij iets op een digitale ruimte ziet. Slechts enkele websites maken dat de gebruikers invloed hebben op het ontwerp. Om te kunnen opvallen in de internetwereld, moet de website niet alleen goede inhoud hebben, maar ook visuele traktaties. Visuals maken de website in één oogopslag interessanter en informeler. Een paar technieken kunnen u helpen bij het ontwerpen van een goede website.
1. Kleur
Kleur speelt een dominante rol bij het ontwerpen van het web. De kleur vertegenwoordigt een merk of de identiteit van een organisatie. Kies kleuren die neutraal van aard zijn. U kunt een neutrale kleur toevoegen met de hoofdkleur van uw organisatie. De kleuren moeten zichtbaar en aantrekkelijk zijn. Ook de kleur van het lettertype is van belang. Het is raadzaam om geen kleuren te gebruiken die het voor de gebruiker moeilijk maken om de inhoud te lezen.
Er zijn kleuren die een professioneel en uitnodigend gevoel geven aan uw website. Bijvoorbeeld blauwe tinten en groene tinten om er maar een paar te noemen. Aan de andere kant geeft grijs een veel modernere uitstraling aan de website. Daarom is het kiezen van een perfecte kleurencombinatie voor uw webdesign belangrijk en effectief.
2. Lettertype
Net als de kleur is ook het lettertype een belangrijke factor in het webdesign. Hoe informatief uw pagina ook is, als hij niet in een leesbaar lettertype is, zullen gebruikers hem nooit zien. U kunt veel website gebaseerde lettertypes kiezen die op het internet worden vermeld.
De keuze van het type lettertype is afhankelijk van de branche.
3. Inhoud
Het belangrijkste motief van de website is om de bezoeker veel informatie over uw organisatie te geven. De gebruiker verwacht dan ook veel informatie en klikt op de website. De pagina die de bezoeker doorkruist moet alle relevante informatie hebben. Wanneer de bezoeker relevante informatie vindt, zal hij deze waarschijnlijk omzetten in klanten.
4. Afbeeldingen
Het is belangrijk om goede kwaliteit afbeeldingen op de website te hebben. Het ziet er op een korte manier aantrekkelijk en beschrijvend uit. Zorg ervoor dat de afbeeldingen relevant zijn voor het onderwerp van de pagina.
5. Interactief
Een andere belangrijke factor die de bezoeker overtuigt, is het hebben van interactieve dingen op de website. Het kan gaan om FAQ’s, buttons of social share methodes. Hoe meer de website interactief is, hoe meer de gebruiker op de pagina blijft. De bezoeker kan eventueel gemakkelijk worden omgezet in een klant.
Webdesign kan effectief worden ontwikkeld met behulp van de bovenstaande basisprincipes.